Home > Pers > Persberichten > Opening buitenexpositie ‘Slavernij vroeger en nu’

Opening buitenexpositie ‘Slavernij vroeger en nu’

14 juni 2013 - 14:15
Expositie C

Dit jaar viert en herdenkt Nederland dat 150 jaar geleden de slavernij in de Nederlandse koloniën is afgeschaft.Op uitnodiging van de Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013, heeft FairWork een gratis toegankelijke openlucht expositie over slavernij vroeger en nu samengesteld. Doel is om mensen bewust te maken van het bestaan en de vormen van slavernij door de eeuwen heen.

De expositie laat aan de hand van indringende beelden en persoonlijke uitspraken*) zien hoe slavernij ingrijpt in het persoonlijk leven van mensen. Sandra Claassen, directeur van FairWork: “Gebrek aan vrijheid, lichamelijke en geestelijke wreedheden en slechte levensomstandigheden laten diepe littekens na.” Wereldwijd zijn er in het verleden ruwweg 27,5 miljoen mensen tot slaaf gemaakt door koloniale mogendheden. Vandaag de dag leven wereldwijd ongeveer 27 miljoen mensen in slavernij.

De Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013 wil het slavernijverleden en hedendaagse vormen van slavernij onder de aandacht brengen van een groot publiek en heeft subsidie verstrekt voor het realiseren van deze expositie.

Opening en tournee

De expositie wordt op maandag 17 juni opgebouwd naast de Stopera, bij het fietspad langs de Amstel. Op woensdagmiddag 19 juni 2013 wordt de expositie officieel geopend.

Programma opening:

16.30 uur: inloop met drankje in kamer 0382 (voormalige bibliotheek) in het Stadhuis, Amstel 1 in Amsterdam (voor genodigden en media)

17.00 uur: opening met korte inleidingen van o.a. Joan Ferrier (voorzitter Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013), Sandra Claassen (directeur FairWork) en Martijn de Vries (fotograaf) (voor genodigden en media)

17.30 uur:  onthulling van de expositie op het Stoperaplein door burgemeester Van der Laan, buiten langs de Amstel (openbaar)

Op vrijdag 19 juli verhuist de expositie naar het Museumplein in Amsterdam. Vanaf vrijdag 2 augustus reist de expositie langs verschillende Nederlandse steden.

Partners

De expositie combineert beelden en teksten van slachtoffers van trans-Atlantische slavernij en van moderne slavernij. De inhoud is tot stand gekomen via een samenwerking tussen FairWork, fotograaf Martijn de Vries en Carla Boos, eindredacteur van de NTR tv-serie en het boek De Slavernij (2011). De historische materialen zijn ter beschikking gesteld door KITLV, Buku Bibliotheca Surinamica en de Amerikaanse Library of Congres.

Fotograaf Martijn de Vries: “De portretten die ik gemaakt heb van slachtoffers van moderne slavernij in Nederland staan symbool voor een groter verhaal. Met de expositie wil ik laten zien wat de harde werkelijkheid is voor deze mensen.”

Ook zegt hij: “Voordat ik aan deze opdracht begon, had ik geen idee van de omvang van moderne slavernij in Nederland. Door de ontmoetingen met slachtoffers van mensenhandel heb ik ontdekt dat uitbuiting overal onder je neus voorkomt. Ik hoorde de verhalen van mannen en vrouwen, in de Randstad en op het platteland, die uitgebuit zijn door commerciële bedrijven, maar ook door ogenschijnlijk doodnormale families.”

*) De gebruikte citaten van slachtoffers van moderne slavernij zijn authentiek, maar niet noodzakelijkerwijs gedaan door de mensen die zijn afgebeeld. In verband met hun veiligheid en hun privacy blijven de slachtoffers anoniem en zijn ze soms onherkenbaar in beeld gebracht.